6 de setembre del 2020

L' Empordanet: pobles, platges i camins de ronda

Peratallada, Pals i Monells, al Baix Empordà, són alguns dels pobles que formen part del que Josep Pla anomenava l'Empordanet  i estan, de ben segur, entre el TOP10 de pobles més bonics de Catalunya.

Aprofitem un cap de setmana en família per veure aquestes tres encantadores poblacions i Palau-Sator el primer dia,  i per fer alguns trams de camí de ronda de la costa de Begur el segon dia.

MONELLS  és el primer poble que visitem. Diversos carrers, la majoria preciosos, acaben desembocant a la plaça porticada, epicentre i símbol d'aquesta petita població i famosa especialment per haver sortit a la famosa película 'Ocho apellidos catalanes'.

Nosaltres dos hi havíem estat fa onze anys (igual que a Peratallada i Pals) i recordàvem molt la plaça, però ens va sorprendre que els carrers tenen tant o més encant.

PERATALLADA  és possiblement el poble que més ens va agradar dels quatre que vam veure. Aparquem al parquing més meridional i el primer que veiem és la Plaça de les Voltes i la Plaça del castell.

Després seguim diversos carrers amb racons encantadors i sortim un moment de la zona emmurallada pel portal principal de la muralla, amb fossar considerable, per veure l'església de Sant Esteve, extramurs.

Més zona de fossars i de nou a l'interior de la població ens perdem per racons amb molt d'encant com el carrer Hospital, la preciosa plaça de l'Oli o el carrer Major, i dinem a la Plaça de les Voltes.

PALAU-SATOR  no és tan fotogènic però ve de pas i no està de més fer-hi una breu parada per veure l'antiga part emmurallada, de la que destaca una important torre defensiva...

... així com veure la plaça de la Font i l'església, situades extramurs.

PALS  presumeix d'un centre medieval preciós, amb molts racons amb molt encant.

Tant des de la zona de la torre de l'Homenatge (torre circular dels s.XI-XII d'uns 15 metres d'alçada i que antigament formava part del castell) com des del Mirador Josep Pla, situat fora de la muralla, es tenen bones vistes a la plana empordanesa i a les Illes Medes.

De Pals ens va encantar (re)trobar alguns llums medievals, que recordàvem perfectament de l'altre visita.

El segon dia deixem l'interior per anar a la costa a resseguir tres camins de ronda de la Costa Brava, situats tots al terme municipal de Begur.

1.  De la platja del Racó a Sa Riera,  passant per la platja de l'Illa Roja

La platja del Racó marca el final del terme municipal de Begur pel nord (i de fet la mateixa platja, llarguíssima, canvia de nom quan entra al terme de Pals: Platja de Pals). El camí de ronda comença al sud d'aquesta platja i s'enfila en direcció a la platja de l'illa Roja, anomenada així pel petit penyó de roca vermellosa que en marea alta sembla una illa.

Després de rodejar per dalt tota la platja i la cala, el camí de segueix tot oferint bones vistes.

Arribem a Sa Riera, un petit nucli pesquer amb platja de sorra bastant concorreguda. La recorrem i fem un tros més de camí de ronda fins tornar a veure l'Illa Roja.

2.  De Sa Tuna a Aiguafreda

Sa Tuna és un altre nucli pesquer des d'on surt un camí de ronda que va a la cala d'Aiguafreda.

El camí cap a la cala és força bonic, llàstima que el dia s'ha tapat força!!

De nou a Sa Tuna, aprofitem per dinar i per celebrar l'aniversari de la Roser, just és avui!!

3.  De la platja d'Aiguablava a Fornells

L'últim camí de ronda que recorrem surt de la platja d'Aiguablava i va cap al nord, direcció la Platja Fonda. El camí de seguida s'enfila i ofereix bones vistes d'Aiguablava.

No triguem gaire a arribar a una cala de pedres amb immenses cases a tocar, motiu pel qual el camí deixa per una estona la costa i discorre per passadissos tipus 'búnquer' primer i per bosc després.

No acabem d'arribar a la Platja Fonda, decidim fer volta al petit poblet de Fornells.

Sens dubte ha estat un genial cap de setmana en família, a veure si podem repetir aviat !