29 de desembre del 2018

Un dia a Valencia

La capital de la comunitat valenciana, amb prop de vuit-cents mil habitants, és famosa per Les Falles que es planten cada any al març. Visitar-la llavors, amb escultures gegants fent mofa de l'actualitat valenciana, espanyola i internacional, deu ser tota una experiència. Però com que cap dels dos hem vist Valencia anteriorment, aprofitem una escapada per la província per passar-hi un dia, centrant la visita en només tres àrees: els exteriors de la ciutat de les arts i les ciències, els jardins del Turia, i el centre històric (destinarem un segon dia al parc natural de l'Albufera, un entorn natural idil·lic situat a menys de  10 quilòmetres). Tot i no ser Falles, la ciutat sorprèn molt gratament  i un dia es fa molt curt!!!

La Ciutat de les arts i les ciències, projectada per l'arquitecte valencià Santiago Calatrava, concentra edificis vanguardistes amb diversitat d'oferta cultural, lúdica i d'entreteniment. Per exemple el Museu de les ciències, on aprendre sobre la ciència,  l'Hemisferi, on veure pel·lícules i projeccions en format rodó,  l'Oceanogràfic, per veure el fons marí,  o el Palau de les arts, on gaudir d'òpera o teatre. Malgrat només veiem els edificis per fora (i l'Oceanogràfic ni això), en general ens van semblar espectaculars. I per la seva ubicació arran d'aigua i amb la llum del matí van semblar-nos molt fotogènics.

Si bé segurament s'hi van destinar excessius recursos econòmics (i corrupció) construint uns edificis probablement massa virtuosos,  aquest 2018 s'han complert  ¡¡ 20 anys !!  de la seva inauguració, i no només estan com nous i ben cuidats sinó que a la vegada representen una atracció turística de primer ordre i són un pol d'atracció de molts turistes nacionals i estrangers cap a la ciutat.

Els Jardins del Turia, un immens parc urbà estret i allargat que s'estén al llarg de nou quilòmetres (fa 110 hectàrees!!), són sens dubte el pulmó de Valencia. Se situen en el que abans era el curs del riu Turia, desviat per evitar riades i inundacions com les ocorregudes el 1957 o d'anteriors. Nosaltres hi passegem des de la Ciutat de les arts i les ciències (justament on comencen o acaben) de camí cap al centre de la ciutat, tot gaudint dels diversos espais: bosquets, petits llacs, espècies exòtiques, zones de rosers, jardins moriscos, ponts, tarongers, edificis com el Palau de la Música...

La veritat és que els jardins ens van agradar molt, especialment la zona del Pont de Mar, un pont de finals del s.XVI (i que durant diversos segles va ser part de l'antic camí que unia la ciutat amb el port) el qual estava espectacular amb els seus reflexos i els de les palmeres del voltant.

Un cop al centre històric de la ciutat, comencem veient la plaça de l'ajuntament (inclús hi entrem perquè com que hi ha el pessebre estava obert) i de seguida seguim cap a la plaça del mercat, on es concentren el bonic i concorregut mercat central...

...i l'edifici amb l'interior més emblemàtic de València:  la preciosa Llotja de la seda. El sostre de la sala on se subhastava la seda és simplement espectacular.

De camí a la catedral val la pena 'callejear' pels carrerons adjacents tot buscant la Plaça redonda, que queda molt a prop de la plaça Lope de Vega i l'església de Santa Caterina.

La plaça de la reina ofereix una bona visió a la catedral (i a la seva torre, el Miquelet) pel davant...

... i la plaça de la mare de déu (o de la virgen) per darrere. Aquesta plaça està molt a prop del Palau de la Generalitat valenciana, que estava de jornada de portes obertes i hi fem una ullada ràpida.

Passejant pel carrer Quart fem cap a les Torres de Quart, una de les portes de la muralla (actualment desapareguda) que encerclava el centre històric. Les vistes cap al centre històric des de dalt de tot, a la tarda, són molt boniques.

Breu passejada pel barrio del Carmen...

... i de seguida ens dirigiem a la Torres de Serranos, l'altra porta que es conserva de muralla. És més bonica que la Torres de Quart però en aquesta no hi pugem perquè les vistes cap al centre serien totalment a contrallum.

La torre tanca la part antiga i està a tocar dels Jardins del Turia (de fet el peatonal Pont de Serranos que li queda a davant és un dels molts ponts d'aquest parc), els quals tornem a recórrer en direcció al cotxe.

Com que hem aparcat al costat Ciutat de les arts i les ciències, de tornada tenim la sort de veure els edificis il·luminats. Completament diferents que al matí i tant o més espectaculars!!!

Cap dels dos havíem estat abans a Valencia i la veritat és que ens ha encantat. Ens ha faltat temps per gaudir-la més, així que segur que ens hi arribem de nou en una altra ocasió!

Nota: Aquesta sortida forma part d'una genial escapada de cinc dies a la província de Valencia, en la que l'aigua va ser gairebé sempre omnipresent i durant la qual vam poder veure:

Dia1 -  Anna: albufera i gorgs. Veure entrada aquí
Dia2 -  València capital.
Dia3 -  Chelva: Ruta del agua i  aqüeducte Peña cortada.  Veure entrada aquí
Dia4 -  Chulilla i el seu entorn. Veure entrada aquí
Dia5 -  Albufera de Valencia.  Veure entrada aquí